BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 15, 2010

Cinta Si Burung Layang2 (utk renungan)

cite ni ibu amik kt email...rasa2 menarik lak utk tatapan sume. so layan ye...sekadar peringatan utk sume...

gmbr ni diambil oleh sorg jurufoto yg telah melariskan jualan akhbar di Perancis pd hari ia disiarkan...

di sinilah pasangan burung layang2 ini terlantar antara hidup dan mati, kerana dilanggar kereta ketika terbang rendah...


di sinilah ia menghantarkan makanan kpd pasangannya itu, dan menemaninya dgn penuh setia dan kasih sayang...


sekali lg ia terbang dan membawakan makanan, namun ia sgt terkejut apabila mendapati pasangannya telah mati...ia cuba menggerak2kan pasangannya itu, satu keadaan yg jarang dilihat bg burung atau binatang sptnya...


menyedari pasangannya sudah tidak bergerak, dan tidak akan kembali lagi kepadanya, ia mengeluarkan bunyi seolah2 sedang menangisi pemergian itu dgn hiba


berdiri di sisi pasangannya yg sudah tidak bernyawa, berasa sedih dengan pemergian itu...


dan akhirnya menerima hakikat bahawa pasangannya itu telah pergi meninggalkannya utk selama2nya...hidup menjadi sepi...

begitulah kasih sayang yg Allah ciptakan antara sesama makhluk-Nya. manusia bagaimana?
pastinya burung yang ditinggalkan pasangannya menjadi sepi...kita manusia???

2 comments:

mummy_ayu said...

so sweet cerita pasal burung layang layang tu..
salam kenal!!!

Qaira Tsamaratulqolbi said...

Isk..isk..isk.. Ni lah buktinya Allah nak tunjukkan yg binatang pun tau berkasih sayang. Tp manusia sbb takut malu, sanggup ke tepikan kasih sayang pd bayi yg tak berdosa. Manusiakah dia kalo camtu? Sedih tgk burung tu..

Izinkan sy C&P gambar2 ni utk siarkan di blog sy ya. Kredit utk anda!

Salam Ukhwah!